Steeds meer storingen in Hubertustunnel, sluiting is noodzakelijk

4 October 2023, 13:33 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

De suggestie om het verkeer in de Hubertustunnel, tijdens de opknapbeurt van de tunnel, in beide richtingen door één tunnelbuis te laten rijden, is wettelijk niet toegestaan.

Het college van burgemeester en wethouders antwoordt dat op vragen van raadslid Jelle Meinesz (foto onder) van Hart voor Den Haag. Die noemde het “totaal bezopen” om de tunnel tijdens de noodzakelijke opknapbeurt af te sluiten. "De beleidsmakers op het stadhuis lijken keer op keer op een verkeersinfarct aan te sturen. We kunnen via één tunnelbuis tweerichtingsverkeer laten plaatsvinden, terwijl de andere buis in onderhoud is.", aldus een boze Meinesz.

Het college legt in de antwoorden op de schriftelijke vragen van Hart voor Den Haag uit waarom het laten rijden van het verkeer in twee richtingen in één verkeersbuis wettelijk niet is toegestaan. “De reden is dat er bij brand in de tunnel de rook weg geventileerd moet worden. Bij verkeer in één richting wordt de rook in de richting van het verkeer mee geventileerd waar, voorbij het incident, geen verkeer meer is. Bij verkeer in twee richtingen gaat de rook over wachtend verkeer, hetgeen onaanvaardbaar grote gevolgen voor inzittenden met zich mee brengt.”

Het college wijst er verder op dat het heel normaal is dat de tunnel na vijftien jaar gebruik opgeknapt moet worden. “De aanleiding van de renovatie is niet omdat de tunnel onveilig is, maar omdat de verkeers- en tunneltechnische systemen aan het einde van hun levensduur zijn en steeds meer storingen vertonen.”

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag

Zo kort mogelijk

Wanneer en hoe lang de Hubertustunnel precies dicht gaat is niet bekend. Het zal ergens in de periode van 1 januari 2025 tot en met 30 april 2026 zijn.

“De werkzaamheden duren, onder normale omstandigheden, maximaal twaalf maanden", aldus het college. "Het merendeel van de verkeers- en tunneltechnische installaties (ca. 50 deelsystemen) worden vervangen. Daarnaast worden de tunnelwanden opgeknapt en wordt er hitte werende bekleding aangebracht in de toeritten. Nadat alle systemen vervangen zijn, dienen deze uitvoerig getest te worden. De aannemers worden in de aanbesteding uitgedaagd om de periode van afsluiting zo kort mogelijk te maken.”